lördag, februari 11

kolhydratskarusellen

Det är massor som händer, men väldigt lite som fastnar i bloggen. Det är kanske helt enkelt inte bloggsäsong?

Mitt liv kretsar just nu kring att läsa innehållsförteckningar, hålla mig borta från kolhydratstinna frestelser och mumsa mig mätt på godsaker med hög fetthalt.
Jag har kommit drygt en vecka in i lchf-utmaningen och det har varit turbulent. Enorma cravings, men några dagar utan minsta sötsug, insikten att jag nog var större sockerråtta än jag trodde. Jag tror att det är hälsosamt för mig att ta det lugnt på socker- och kolhydratsfronten ett par veckor, att låta kroppen klara sig utan sockertoppar och tillhörande sockerkrascher. Det känns oftast väldigt bra, men när jag blir sugen, så jädrans är jag ordentligt sötsugen!

Jag har tidigare reflekterat över att det fullkomligen vimlar av sötsaker omkring oss i vardagen. Att det var såna här enorma mängder har däremot inte slagit mig förut. Det är verkligen överallt! Jag gick in på pressbyrån och skulle ha mig ett mellanmål utan kolhydrater. Där fanns några pyttepåsar med nötter, det är ju ändå ok, sen var det grädde som andra och sista alternativ. woho...
(det blev nötterna till mellanmål)

Jag är nog lite knäpp, det är inte det minsta synd om mig egentligen, jag har ju själv kastat mig in i galenskaperna. MEN det är jävligt jobbigt och jag har fått uppbringa varenda uns av självbehärskning och en vilja av stål för att inte lägga ner, köpa en stoor kaka/muffin/chokladboll och frossa loss. Jag tänker inte ge upp nu när jag kommit så här långt, no way!

Ikväll blir det spex med Mr. på Chalmers. Tyvärr får jag nog bara smutta lite på paus-punschen innan Mr. får resten. Den är på tok för söt för att slinka ner den här månaden. Men spexet ska bli kul, lite finkultur en lördagskväll ^^

/Cecilia




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar