söndag, januari 29

På allmän begäran

Efter över en veckas blogguppehåll har jag fått pikar från omgivningen att jag borde blogga snart igen. Och det är väl dags att ge efter och komma igång igen.
(varning för väldigt långt inlägg)

Jag har hunnit med mycket sen sist. Till exempel att officiellt bli ett helt år äldre, numera kan jag titulera mig som "tjugofyraåring". Något att vara stolt över? njaa, jag vet inte jag, men det känns ganska bra, lite äldre och lite klokare än när jag fyllde 23.
Vissa tycker att det är hemskt att bli gammal och att tiden/livet flyger förbi. Själv föredrar jag att se det som att livet kommer. Fyllt av äventyr, nya saker, ledsamheter, glädjekällor och lärdomar.

Dagen efter min stora dag var det dags för utflykt med kostvetartjejerna.
På schemat stod studiebesök på Hälsoäventyret Oasen i Vara. Vi lyckades samla ihop alla 28 damerna på centralstationen i rätt tid och komma på rätt tåg. En del studsade av lycka över att vara på utflykt medans andra önskade att de kunde varit hemma och gjort något vettigare. Jag hamnade nog någon stans däremellan.

Det var tre intressanta timmar där vi fick vara med på några av deras program som de kör för skolungdomar. De berättade lite om tanken bakom samtidigt som vi fick leka med stora kostcirklar "bra bränsle-bollar" och gigantiska kesoburkar i tyg.

Gömda i luckor och byrålådor i rummet fanns tygvarianter av
olika livsmedel som vi fick placera i rätt bit av kostcirkeln. 
Mycket pedagogiskt.

När vi skulle hem däremot, alla trötta, hemlängtande tjejerna, så började dagen skita till sig. Vi hade alternativ att antingen åka buss och sen byta till tåg (restid: 1h) eller ett senare tåg och sedan byta till annat tåg (restid: 2h). I tron att vi missat bussen började vi knata mot Vara station, men efter en väldigt liten stund såg vi den bussen vi tänkte tagit stanna vid en hållplats.

Kaos uppstod och hipp som happ var alla på bussen med stämplade vt-kort. Några minuter senare upptäckte vi att tåget som skulle gå från Herrljunga var ett SJ-tåg och därför kunde vi inte åka på våra laddade vt-kort. Så när vi kom fram var planen att vi skulle köpa biljetter till tåget istället, men resebyrån var stängd, där fanns bara en biljettautomat och på alla biljetter måste man skriva sitt namn eftersom de numera är personliga.

Kaos igen och vi insåg hur dåliga vi är på att organisera oss. Det slutade med att hälften av oss kom med tåget och var framme i gbg 17:57 och andra hälften stod kvar i Vara och väntade på tåget som gick 18:03 och dessutom tog längre tid. Anar vad folk kommer klaga på i kursutvärderingen!

Nu närmar sig Januari sitt slut och det med dunder och brak. Sista dagarna på Nyårsutmaningen väntar, jag vet inte riktigt var jag ska hitta på, men det ger sig nog till imorgon efter biokemilaborationen. Sedan avslutar jag månaden med hemlagad sushi, bubbel och årsdagsfirande tillsammans med Mr. innan februari kickar igång med nya utmaningar.

Men de sparar jag till ett annat inlägg, det här är tillräckligt utdraget redan ^^

/Cecilia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar